[pic=76_1243514960.jpg]“Het masterplan en de Oosterweelverbinding is meer dan alleen de Lange Wapper. Het voorziet ook in het wegwerken van de bottle neck in Ranst. Vanaf dan kunnen er in beide richtingen van de E313 een rijstrook bijkomen, met minder files tot gevolg én dus ook meer veiligheid” dat vindt Open Vld senator Martine Taelman.[b]250 ongevallen [/b]“Want met bijna 250 ongevallen waar gewonden aan te pas kwamen, 11 doden, 68 ernstig gewonden en 305 lichtgewonden in 2007 blijft de E313 zijn bedenkelijke reputatie als een van de gevaarlijkste autowegen alle eer aandoen” zegt Open Vld senator Martine Taelman. Dat is de conclusie die ze trekt bij de cijfers over letselongevallen op deze autoweg. Die kreeg ze mee van de Staatssecretaris voor Mobiliteit Schouppe als antwoord op een parlementaire vraag.“Er zit weinig beweging in de cijfers, noch naar onder nog naar boven”stelt de staatssecretaris met haar vast. Enkel in 2004 gebeurden er blijkbaar heel wat minder ongevallen met letsels.Vorig jaar nog maakte de VAB een studie over ongelukken met vrachtwagens op onze autowegen. De E313 kreeg toen een risicofactor van 260 (ongelukken per km weg). Daardoor kwam deze autoweg op de vierde plaats in hun top 10 van gevaarlijkste autowegen in België.Wanneer er ongevallen gebeuren op de E313 leidt dat gegarandeerd tot files. Oorzaak is het feit dat deze autoweg slechts over 2 rijstroken in beide richtingen beschikt in de Kempen. [b]Oplossing van Martine Taelman (Open Vld): extra rijstrook[/b]Martine Taelman wil dat er een rijstrook in elke richting bijkomt. Maar daarvoor moet de Oosterweelverbinding en de bottle neck in Ranst er eerst komen. Vandaar ook dat Open Vld vindt dat een referendum over de Oosterweel provinciaal moet gehouden worden en niet enkel in de stad Antwerpen.